Hello.Do Follow Me? Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
I'm a Muslim Girl
Annyeong Haseyo! Selamat Datang ke "I'm A Muslim Girl"'s Blog Semoga Pengisian yang Bermanfaat Untuk Semua! Smile Always :)

Saturday, March 22, 2014

Tips-tips untuk bangun Subuh


Tazkirah pagi sket untuk diri ini... :))

Tips-tips untuk bangun Subuh:
1- TIDUR AWAL.
-Mulakan tidur selepas Isyak, mudah-mudahan dapat bangun tahajud sekali. Best!

2- MEMELIHARA ADAB TIDUR.
-Jangan abaikan sunnah-sunnah sebelum tidur seperti berwuduk, tidur dilambung kanan, dan sebagainya.

3- MEMENUHKAN DADA DENGAN IMAN DAN AMAL SOLEH
-Setiap hari jangan tinggalkan solat, solat diawal waktu, kemudian tambahkan amalan-amalan yang lain seperti membaca Al-Quran, puasa sunat, sedekah, dan sebagainya demi meningkatkan iman kepada Allah. Lama-lama iman dan taqwa makin mantap, makin rasa bertanggungjawab untuk menunaikan kewajipan2 yang diperintahkan keatas kita.

4- MENJAUHI PERBUATAN MAKSIAT
-Maksiat akan memberi kesan kepada diri kita. Semakin banyak kita membuat dosa, semakin parah 'hati' kita. Dosa-dosa itu umpama titik-titik hitam yang akhirnya akan menghitamkan seluruh hati. Sudahlah hitam, berkarat pula, bertambah keras. Jernihkan hati dengan istighfar, tinggalkan maksiat supaya Allah redha kepada kita dan kurniakan kita kebaikan2, hidup pun tenang, semuanya mudah termasuk bangun Subuh.

5- MENGETAHUI BALASAN BAGI ORANG YANG MENINGGALKAN SOLAT.
-Contohnya balasan terhadap orang yang meninggalkan solat Subuh, dia akan dicampakkan ke dalam neraka selama 60 tahun. 1 tahun di akhirat sama dengan 1000 tahun di di dunia.. Agaknya berapa lama kita akan duduk di dalam neraka kalau sekadar tinggalkan solat Subuh untuk 1 kali tanpa ada keuzuran? Fuhhh ngeriii...

6- MUJAHADAH
-Yakni bersusah payah demi agama. Ada satu benda dalam diri kita yang tidak suka kepada perkara-perkara agama, yakni NAFSU. Maka apa saja yang nafsu suka, LAWAN dan LAWAN dan LAWAN sebaik mungkin. Kalo mengantuk, BANGUN! Ingatlah, solat adalah kewajipan, satu perintah ALLAH yang wajip ditunaikan oleh seluruh umat Islam. 

7- DOA
-Lahaulawala quwwata'illa billah..
Kita hanya mampu berusaha, tapi jiwa kita ini 'dipegang' oleh Maha Pencipta. Kita takkan mampu melakukan apa saja tanpa pertolongan dari Allah. Maka mintalah kepada Allah untuk membangunkan kita setiap pagi untuk menunaikan solat Subuh BERJEMAAH. 

Semoga bermanfaat, InsyaAllah..

#Lukisan_Dakwah_Islam_LDI

0 comments:

 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.